Napisz do mnie
malgorzatajar29@gmail.com

Najbardziej niezdrowe jedzenie

Najbardziej niezdrowe jedzenie

Dieta przeciętnego Polaka obfituje w szereg produktów, które nie tylko nie służą zdrowiu, ale także często powodują nadmierne przybieranie na wadze. Czego absolutnie nie jeść, aby uniknąć nadwagi i wiążących się z nią problemów zdrowotnych?

Żywność przetworzona, pełne sztucznych dodatków dania instant, kostki rosołowe, konserwy oraz wyroby cukiernicze i słone przekąski należą do chętnie kupowanych i spożywanych w wielu domach. Jaka żywność jest najbardziej niezdrowa? Poniżej znajdziesz listę, która pomoże Ci wyeliminować z codziennego jadłospisu zagrażające zdrowiu i powodujące nadwagę produkty spożywcze.

Niezdrowe i szkodliwe produkty spożywcze

Do grona najbardziej szkodliwego jedzenia zaliczamy przede wszystkim żywność nadmiernie przetworzoną, a co za tym idzie zawierającą dużo sztucznych dodatków, soli, białego cukru, słodzików oraz niezdrowych tłuszczów trans. Wśród wielu produktów spożywczych najbardziej niekorzystny wpływ na nasze zdrowie wykazują:

Białe pieczywo

Pieczywo pszenne, które wypiekane jest z oczyszczonej mąki nie posiada żadnych wartości odżywczych i jest jedynie źródłem powodujących szybkie przybieranie na wadze węglowodanów prostych. Dodatkowo dodawane są do niego konserwanty, spulchniacze oraz inne chemiczne i powodujące m.in. alergie pokarmowe dodatki. Na pogorszenie naszego stanu zdrowia wpływa także obecny w białym pieczywie gluten, a wysoki indeks glikemicznym pieczywa wypiekanego z białej mąki przyczynia się do rozwoju cukrzycy typu II.

Najbardziej szkodliwe produkty

Wrogiem naszego zdrowia są także pieczone w wielu sklepach bułki i wyroby cukiernicze. Docierają one do sklepu w postaci zamrożonej i po upieczeniu kuszą zapachem oraz atrakcyjnym wyglądem.


Niezdrowe jedzenie lista 

Niewiele osób wie, że tego typu pieczywo często produkowane jest nawet kilka miesięcy przed upieczeniem i zawiera mnóstwo sztucznych dodatków.

Chcąc zachować dobre zdrowie i atrakcyjny wygląd najlepiej sięgać po naturalne i wypiekane z mąki pełnoziarnistej pieczywo. W jego składzie nie powinno być żadnych stabilizatorów, spulchniaczy i innej chemii, a jedynie: mąka, woda, drożdże i zdrowe dodatki typu ziarna zbóż, płatki owsiane, zarodki pszenne i otręby.

Drożdżówki i wyroby cukiernicze

Wielu z nas zastępuje wartościowe śniadanie kupioną w drodze do pracy lub szkoły drożdżówką czy pączkiem. Wszelkie wyroby cukiernicze pełne są cukru i słodzików, tłuszczów trans, które w dużym spożyciu powodują nadwagę, miażdżycę oraz mogą działać rakotwórczo oraz innych szkodliwych dla zdrowia dodatków Znajdziemy w nich także jajka w proszku, mleko w proszku, zagęstniki i spulchniacze, konserwanty, aromaty oraz wiele innych niezbyt zdrowych składników, które powodują, że tracimy kontrolę nad naszą wagą ciała.

Do najbardziej kalorycznych wyrobów cukierniczych należą pączki – zjadając 2 w ciągu doby dostarczamy do organizmu dzienną dawkę tłuszczu i zaspokajamy znaczną część naszego dziennego zapotrzebowania energetycznego.

Słone przekąski

Wśród licznych słonych przekąsek najbardziej negatywny wpływ na nasze zdrowie wykazują chipsy. Nie tylko zawierają bardzo dużo kalorii, ale także szkodliwe tłuszcze trans oraz powstający w trakcie smażenia akrylamid – związek o udowodnionym działaniu rakotwórczym i uszkadzającym układ nerwowy.

Chipsy to także sól, masa sztucznych aromatów oraz konserwantów, które powodują alergie, nadpobudliwość, a także nadwagę.

Chipsy to obok fast – foodów największy wróg naszego zdrowia i szczupłej sylwetki. Spożywane codziennie powodują nadciśnienie, sprzyjają chorobom serca, miażdżycy oraz mogą wykazywać działanie uzależniające.

Konserwy

Kolejną grupą niezwykle szkodliwych produktów spożywczych są konserwy. W tym przypadku zagrożeniem dla zdrowia jest nie tylko zawartość puszki, ale także samo opakowanie. Liczne kontrole udowodniły, że zawartość konserw mięsnych, w tym pasztetów niewiele ma wspólnego z mięsem i widniejącymi na opakowaniu „szczęśliwymi” świnkami czy kurczakami.

W konserwach znajdziemy przede wszystkim MOM, sól, sztuczne aromaty, konserwanty i wypełniacze, w tym fosforany. Ponadto niektóre puszki i opakowania wykonywane z folii i plastiku zawierają szkodliwy dla zdrowia bisfenol A – substancję powodującą raka, impotencję, otyłość oraz zaburzenia w rozwoju płodu.

Słodycze

Wszelkiego rodzaju ciastka, ciasteczka oraz inne słodycze są jedynie źródłem węglowodanów prostych pochodzących z białej mąki, rafinowanego cukru oraz syropu glukozowo – fruktozowego. Spożywane codziennie przyczyniają się do rozwoju nadwagi, cukrzycy, chorób serca i układu krążenia oraz znacznie podnoszą poziom złego cholesterolu.

Zupy w proszku i dania instant

Szybkie w przygotowaniu zupy w proszku oraz dania instant niewiele mają wspólnego z normalnym posiłkiem. W ich składzie przeważają wzmacniacze smaku i aromatu, barwniki, zagęstniki, tłuszcz oraz sól.

Napoje gazowane

Kolorowe napoje gazowane są jednym z największych zagrożeń dla naszego zdrowia. Oprócz ogromnej ilości cukru oraz słodzików zawierają także barwniki, konserwanty i inne powodujące przeróżne dolegliwości substancje. Spożywanie napojów gazowanych prowadzi do otyłości, próchnicy, nadpobudliwości, chorób układu krążenia, cukrzycy oraz innych chorób, w tym nowotworów.

Liczne badania pokazują, że spożywanie napojów gazowanych może mieć wpływ na rozwój stwardnienia rozsianego, choroby Alzhaimera oraz choroby Parkinsona.

Alkohol

Alkohol spożywany w nadmiarze czyni nieodwracalne zmiany w mózgu i niszczy układ nerwowy oraz wątrobę. Codzienne spożywanie nawet niewielkich ilości alkoholu, w tym uważanego za nieszkodliwe piwa czy wina prowadzi do uzależnienia i rozwoju szeregu towarzyszących mu chorób m.in. raka trzustki.

Sól oraz niektóre przyprawy

Badania pokazują, że przeciętny dorosły Polak spożywa codziennie wielokrotność dobowej dawki soli oraz dodatkowo raczy się licznymi przyprawami, w tym kostkami rosołowymi, gotowymi mieszankami czy popularnymi fixami do potraw.

W efekcie do naszego organizmu trafiają ogromne ilości sodu, sztucznych barwników, aromatów, tłuszczów trans oraz innych szkodliwych związków, w tym glutaminianu sodu. Dobowe spożycie soli nie powinno przekraczać ilości połowy małej łyżeczki do herbaty, w trosce o zdrowie należy także zastąpić gotowe przyprawy naturalnymi ziołami, które oprócz walorów smakowych pozwalają także usprawnić trawienie i nadają potrawom wyjątkowy aromat.

Nadmierne spożywanie soli prowadzi m.in. do kamicy nerkowej, nadciśnienia i chorób układu krążenia, a dodawane do przypraw sztuczne substancje mogą powodować alergię, astmę, nadpobudliwość oraz sprzyjać powstawaniu nowotworów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *